به قلم :  پریسا   یکشنبه 27 مرداد 1392   04:26 ب.ظ  

همانگونه که در مطالب قبلی خواندید آیین زرتشتی به دلیل ظلم حکام و مغان زرتشتی در دوره ساسانی ضعیف شد. همچنین آیین زرتشت برخلاف سخنان خود زرتشت ، آیینی درباری و تشریفاتی شده بود که بر مردم حکومت می کرد.مردم ایران که از نابرابری و ظلم خسته شده بودند به دنبال یک منجی بودند.

با آمدن اسلام ایرانیان آنگونه که شباهتهای زیادی بین اسلام و آیین زرتشتی دیدند و شبیه سازیهایی کردند که منتهی به گرویدن ایرانیان به اسلام شد.

آیین اسلام و زرتشت در طول تاریخ نزدیکیهای فراوانی با یکدیگر داشته و دارند . آیین اسلام از ابتدای پیدایش همجوار با آیین زرتشت و تمدن بزرگ ایران بود.

در نخستین سالهای تصرف ایران شعار های آیین اسلام ، برابری و برادری مسلمانان و جهاد در برابر ظلم ، باعث شد تا مردم ایران این پیام را بپذیرند و دست از جنگ بکشند ، آنگونه که قبلا نیز گفته شد ، در برخی شهرها به پای اعراب گل می ریختند ، به این تصور که به وسیله آنان از سلطه حکام ظالم ساسانی رهایی یابند ، اما ایرانیان سعی در حفظ سنتها و اعتقادات خود نیز داشتند و حتی در سالهای بعدکه اختناق شدید توسط اعراب و امویان بر ایران حکمفرما شد ، باز هم ایرانیان بر اعتقادات و سنتهای خود پافشاری می کردند .

در دوران نخست اسلام و قبل از تصرف ایران ، رفتار اعراب با زرتشتیان بسیار محترمانه بود و با آنان همانند اهل کتاب رفتار می شد.آنگونه که در روایات است ، پیامبر اسلام نیز آنان را به رسمیت می شناخت و آنان را اهل کتاب می دانست . بطوری که در سوره حج ، آیه 17 زرتشتیان اهل کتاب شناخته شده اند و هم ردیف با نصاریان و یهودیان آمده اند .

حضرت علی (ع) که بسیار نزد ایرانیان مورد توجه قرار گرفته است ،از نزدیک با آیین ایرانیان آشنا بود و اطلاعات فراوانی درباره این آیین داشت.بنا به روایاتی که در بحارالانوار و از قول علامه طباطبایی موجود است ، حضرت علی ع می فرماید :

" مجوس اهل کتابند ، پیغمبری داشتند که کشتندش و کتابی که سوختندش ، زرتشت مذهبی بوده است دارای کتاب و رسالت که با دستهای زر و تزویر تحریف شد ."

ایرانیان علاقه زیادی به حضرت علی و فرزندانش نشان دادند . ایرانیان به شدت در مقابل امویان مقاومت می کردند و امویان دشمنان سرسخت علویان بودند . این یکی از مهمترین علل گرایش ایرانیان به حضرت علی (ع) و آل اوست . بطوریکه در اسناد تاریخی آمده است ، حضرت علی همواره از ایرانیان حمایت کرده است و هنگام خلافتش نیز دست نوشتی به نماینده خود در ایران می فرستد و این دست نوشته در یزد نگهداری می شد .

اعراب نیز از دیرباز با ایرانیان مراوده نزدیک داشتند چنانچه از دوران هخامنشی بخشی از سپاه ایران را اعراب تشکیل میدادند .

در کتاب طبقات الاطباء نوشته ابن ابی اصیبعه آمده است که : " در اوایل تبلیغ اسلام ، در مکه مردی بود به نام نظیر بن حارث که داستان رستم وسهراب را به عربی برای مردم تعریف می کرد و آنان بسیار جذب این داستان می شدند .

سلمان فارسی که از نزدیکترین یاران پیامبر بود ، یک شاهزاده ایرانی بود که ابتدا مسیحی شد و از ایران فرار کرد و به عربستان رفت . در آنجا با پیامبر اسلام آشنا شد وشیفته او و آیین او میشود .  تاثیر این مرد پارسی را نمی توان در اسلام و تاریخ عرب و ایران انکار کرد . اکثر نویسندگان بزرگ اسلامی با اندیشه های ژرف فلسفی و علمی ،ایرانی هستند و تاثیر فراوانی بر زبان و فرهنگ و آیین اعراب گذاشتند و باعث گسترش و اعتلای آن شدند.

بسیاری از نویسندگان کتب اسلامی ایرانی بودند و به زبان عربی نوشته شده اند ، بسیاری بعدها به زبان فارسی ترجمه شدند . از جمله معروف ترین نویسندگان اسلامی ابن مقفع است ، که نویسنده ای بزرگ و پایبند به آداب ایرانی بود و کتابهای او بسیار معروف و مهم هستند .

شباهتهای آیین اسلام و آیین ایران باستان بسیار است که ایرانیان از پیش به آنها اعتقاد داشتند و با آمدن آیین اسلام به راحتی و بدون تعارضی در اعتقاد به آن گرویدند . تعدادی از این شباهتها را برمی شمارم :

1 . ظهور اعمال در آخرت و مسئله معاد از دیرباز مورد قبول ایرانیان بود .

2. دو فرشته نگهبانی که اعمال را ثبت می کنند .

3. ترازویی که در اخرت اعمال را می سنجند.

4. واژه یشت ها که در اوستا همان سرودهای توحیدی زرتشت است با واژه یاسین به معنای ستایش هم ریشه است . ستایش ونیایش خداوند همواره در ایران مرسوم بود .

5. علامت آخرالزمان و ترس و وحشتی که موجودات روی زمین را می گیرد ، زمانی که جهان را بی عدالتی پر کرده است ، در کتابهای زرتشتی نیز آمده اند . آمدن یک منجی موعود در آیین ایران باستان از دیرباز وجود داشت.

6.اعتقاد به رستاخیز و آمدن منجی موعود در تمام ادیان وجود دارد .

7. یکی از نشانه های آمدن منجی در اسلام دجال یا پیامبر کذاب و در آیین زرتشت آمدن مارضحاک است .دجال همان اژدها است که از نظر ریشه لغوی از واژه دروج ( پهلوی) آمده است و به مهنای دیو ماده است و به فریبندگی و دروغ نیز اطلاق می شود.


بقیه در ادامه مطلب...

8. دوری از گوشتخواری در بسیاری از صحابه پیامبر اسلام وجود داشت که حضرت علی و ابوذر بازرترین آنها است و این سخن معروف علی است که می فرماید: " لا تعجلو بطونکم مقابر الحیونات " یعنی شکمهای خود را مقبره حیوانات نسازید.

در آیین ایران نیز آمده است :

"یزدانیان دهان به گوشت چهارپایان نمی آلایند ، چه با گوشتخواری سبعیت در طبیعت انسان نشیند "

10 .جهنم و بهشت در هر دو آیین وجود دارد.

11. نمازهای یومیه که پنج نوبت در شبانه روز خوانده میشود در هر دو وجود دارد.

12. حجاب در ایران زمین سابقه بسیار طولانی دارد و در آیین ایرانی ریشه دارد.

13.در آیین زرتشت امشاسپند با خود اهورا عدد هفت را می سازند. امشاسپندان فرشتگان اهورا مزدا هستند . در ایین اسلام نیز هفت ملک مقرب وجود دارد.

14. خانه کعبه از دیرباز مورد ستایش ایرانیان بوده و از آن مراد می گرفتند.

15. مهریه برای زن ریشه در دوران ایران باستان دارد. در ایران همواره زنان احترامی خاص داشتند.

16.پل صراط در اسلام وجود دارد که پلی میان بهشت وجهنم است و در آیین زرتشت نیز از این پل به نام چینوات نام برده شده است.

17. طریقه بعثت وبرگزیده شدن زرتشت و پیامبر اسلام نیز با یکدیگر شباهت دارد به طوریکه فرشته بهمن ( پندار نیک ) در کنار رود دایته بر زرتشت ظاهر می شود و او را از طرف اهورا مزدا به پیامبری نوید می دهد.پیامبر اسلام نیز در غار حرا به وسیله جبرئیل به پیامبری مبعوث شد. جبرئیل و بهمن هر دو از فرشتگان مقرب هستند.

18.اهورا مزدا به معنای اهوره دانا یا سرور دانا است یعنی کسی که دارای اندیشه است . در اسلام نیز خداوند دانای مطلق است:" انه به کل شئ بصیر" ( سوره ملک ، آیه 9) او به احوال همه موجودات آگاه است .

19. بت شکنی یک واژه کلیدی در هردو آیین است .  نوآوری وبساط پندار های قدیم شکن را شکستن یک ایده کلیدی است.آیین زرتشتی خود یک بت شکنی بود که بت اعتقادات خرافی مهرپرستی را شکست و همواره مخالف بت سازی و بت کردن افراد بشر بود . در اسلام نیز بت شکنی و کنار گذاشتن عقاید خرافی در گذشتگان مورد توجه بود و حضرت ابراهیم سمبل بت شکنی در اسلام است .

20. در اوستا زرتشت به عنوان اولین پیامبر و برپادارنده و بنیان گذار راستی است که راستی در جهان جاوید خواهد ماند . در قرآن نیز پیامبراسلام  به عنوان آخرین پیامبر و روشن کننده راه و تکمیل کننده آیین ها آمده است .

21. اهریمن وشیطان در هردوآیین مفهومی ضد انسانی و دشمن راستی ودرستی را دارند.

22.چنانچه هردوت می گوید : "ساختن هیکل خدایان نزد ایرانیان ممنوع است و ایرانیان کسانی را که به ساخت آنها و معابدشان

اقدام می کنند احمق می دانند.پارسی ها برخلاف یونانیان خدایان را انسان تصور نمی کنند."

و این با عقیده مسلمانان کاملا منطبق است.

23.اعتقاد به روح و اینکه همه جانداران روح دارند . در آیین اسلام و عقاید ایرانیان باستان مشترک است .

 

برگرفته از کتاب سیر تاریخی آیین ایران باستان – انتشارات زرین مهر


برچسب ها: علت مسلمان شدن ایرانیان، علاقه مندی ایرانیان به حضرت علی، شباهت های آیین زرتشتی و اسلام، علتهای گرایش ایرانیان به اسلام، سلمان فارسی، یشتها، بت شکنی،